Fono voor het Emaus College in Ermelo

Feest bij het Emaus College in Ermelo! Koningin Máxima opende het nieuwe schoolgebouw, probeerde de Fono zelf uit en liet haar DJ kunsten zien. Sinds kort schittert er op het schoolplein van deze locatie voor Voortgezet Speciaal Onderwijs een Yalp Fono, mogelijk gemaakt door Stichting van het Kind. Daar hebben zo’n 150 leerlingen plezier van de interactieve outdoor DJ-tafel.

Schoolplein als rustpunt

Het Emaus College is onderdeel van ’s Heeren Loo, de organisatie die Stichting van het Kind jaarlijks helpt met het verpakken van de feestdagenpakketten voor kinderen die niet meer thuis kunnen wonen. Het schoolplein speelt een belangrijke rol voor de leerlingen van het Emaus College. De aandachtspanne van de leerlingen met een licht verstandelijke beperking en/of psychische problemen is vaak minder, waardoor ze veel tijd doorbrengen op het schoolplein. Even ontspannen, nieuwe energie opdoen of frustratie kwijtraken, om daarna weer deel te kunnen nemen aan de les. Het schoolplein wordt dus intensief gebruikt, zowel tijdens de pauzes als tijdens de lesuren, maar ook buiten schooltijd. Extra fijn dat daar nu iets gaafs te beleven is, met de Fono als muzikale ontmoetingsplek.

Wereld vergroten

Met de Fono kunnen jongeren via een smartphone muziek luisteren en nieuwe muziek maken door te mixen en effecten toe te voegen. Eerder plaatste Stichting van het Kind al Fono’s bij jeugdzorglocaties. Daar bleek dat de muzikale ontmoetingsplek niet alleen gebruikt werd om muziek te delen, maar ook om ervaringen met elkaar te delen. Het schoolplein van het Emaus College is ook toegankelijk voor omwonenden, die actief worden uitgenodigd om van het plein gebruik te maken. Zo stimuleert het Emaus College verbinding met de buurt. Wij hopen dat de Fono ook de wereld van de leerlingen van het Emaus College groter en mooier maakt en wensen ze heel veel plezier met hun nieuwe Fono.